Ringkasan

Warga Argentina Demonstrasi Protes Kehadiran Shimon Peres

17 Nov, Buenos Aires- Ribuan orang berbondong-bondong menuju ke halaman Pusat Kongres Argentina di ibu kota Argentina, Buenos Aires, mengadakan demonstrasi menentang kunjungan Presiden Israel, Shimon Peres.

Para pemprotes itu mengecam tindakan tidak bertamadun Israel terhadap rakyat Palestin, meneriak kepada Peres sebagai pembunuh dan pembantai anak-anak.

Akhbar harian Israel Ynet News melaporkan bahawa salah seorang pemprotes menyatakan kepada wartawan harian itu bahawa pertemuan negaranya (Argentina) dengan Peres, si pembantai anak-anak, adalah aib yang memalukan, maka Peres harus diusir disebabkan kejahatannya sendiri dan kejahatan pemerintah Israel yang menindas.

shimonThe Ynet menambahkan bahawa sejumlah pemprotes meneriakkan Israel sebagai negara rasis, sementara pemprotes lainnya meneriakkan “Mampuslah Zionis-rasis Israel!”

Pada Isnin (16/11), kunjungan Peres disambut oleh presiden Argentina, Cristina Fernandez de Kirchner.

Berkaitan dengan proses “perdamaian” antara Israel dengan Palestin, Kirchner mengatakan bahawa ia mengakui hak rakyat Palestin untuk memiliki negara sendiri, tetapi ia juga mengakui “hak” Israel menduduki Palestin dan mendirikan negara di atas tanah bangsa Palestin itu.

Beliau mengatakan bahawa Argentina akan melakukan yang terbaik demi tercapainya solusi dua negara, sebuah “solusi” buatan Israel dan AS, yang sangat menguntungkan Israel dan sebaliknya sangat merugikan rakyat Palestin itu. IMEMC/ EZ

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram

Related Posts