Bank Denmark Menarik Balik Pelaburan Mereka Dengan Syarikat Israel

Dua bank Denmark, Bank Denmark (Danske Bank) dan Bank Dana Pencen (PKA) memutuskan untuk menarik semua pelaburan mereka dari dua perusahaan Israel iaitu Elbit Systems dan The Magal Security System kerana peranan kedua perusahaan Israel tersebut dalam pembangunan tembok besi di Tebing Barat yang dijajah.

Keputusan itu diambil menyusul tekanan dan kempen organisasi-organisasi hak-hak asasi manusia dan gerakan boikot yang dilancarkan ke atas pembinaan tembok besi yang tersebut yang tidak sah di sisi undag-undang dan melanggar ketetapan Mahkamah Antarabangsa di Den Haag.

Kedua-dua bank Denmark itu juga memutuskan menarik pelaburannya dari perusahaan Afrika-Israel, yang dimiliki oleh jutawan Yahudi, Lev Leviev, kerana membiayai pembangunan pemukiman-pemukiman Yahudi dan tembok besi di Tebing Barat.Leviev adalah salah seorang dari orang-orang Yahudi terkaya di dunia.

Bank Nasional Denmark mengeluarkan sebuah kenyataan bahawa Elbit System dan perusahaan Afrika-Israel itu sebagai perusahaan-perusahaan yang mendukung pembangunan pemukiman-pemukiman Yahudi dan tembok besi yang telah bina..

Elbit Systems membekalkan kamera kawalan kepada Israel yang dipasang di tembok besi tersebut, sementara perusahaan Afrika-Israel terlibat dalam pembangunan perumahan di pemukiman-pemukiman Yahudi di wilayah-wilayah Palestin yang dijajah.

Keputusan itu diambil ketika Israel memutuskan untuk memulai pembangunan tahap seterusnya dari tembok di atas tanah Palestin di sebelah barat Ramallah, agar dapat dibangunkan pemukiman Yahudi Illit. Perusahaan Afrika-Israel yang terlibat itu adalah salah satu perusahaan terbesar yang membuat pelaburan dalam pembangunan pemukiman-pemukiman Yahudi di Tebing Barat.

Sementara itu, seramai 15 diplomat Eropah yang ditemani oleh anggota Parlimen Palestin, Bassam Salhi, Menteri Palestin, Maher Gheim, dan anggota Parlimen Palestin lainnya, Khalida Jarrar, mengunjungi desa Nil’in, berhampiran Ramallah, untuk melihat situasi dan mendapatkan informasi lebih terperinci setelah penangkapan ke atas demonstrasi keamanan yang menentang pembinaan tembok besi dan pembinaan pemukiman haram Yahudi. Mereka bertemu dengan Jamal Jum’a, Koordinator Jawatankuasa Rakyat Menentang Pembangunan Tembok Besi. imemc/ez

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts