Larangan Pembangunan Menara Masjid di Swiss – Ketua Rabbi Perancis Kecam

rabbi(5)Ketua Rabbi Yahudi di Perancis telah mengecam hasil referendum di Swiss yang melarang pembangunan menara masjid. Gilles Bernheim, Rabbi Perancis itu mengatakan, Eropah harus mulai mengubah pandangan mereka tentang Islam.

Bernheim juga mengatakan bahawa hasil referendum itu tidak adil. “Kita harus melakukan sesuatu sekarang agar orang-orang Eropah, tidak hanya Swirtzerland, mengubah cara berfikir mereka tentang Islam. Perlu adanya dialog dan keterbukaan,” ujar Bernheim seperti dilaporkan Le Figaro.

Sebelum ini, isu larangan pembangunan menara masjid di Swirtzerland telahmengejutkan minoriti muslim Swiss.” Muslim Swiss terkejut dengan  hasil tersebut dan kami berada dalam suatu ujian”, ujar  Hisyam Maizar, Presiden Federasi Organisasi Islam di Swiss pada Ahad (29/11) lalu,

Menurut Ketua Rabbi Perancis tersebut, dialog dan keterbukaan itu harus dilakukan oleh Eropah, juga negara-negara Muslim. Menurutnya, sukar mengharapkan hasil yang positif jika Eropah tidak mengubah pandangan mereka. “Saya menentang larangan pembangunan menara masjid di Swiss. Setiap keputusan yang berusaha mengurangi hak-hak umat beragama adalah keputusan yang tidak adil,” tambah beliau. (ln/mol)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts