77,000 penyokong Zionis tandatangan petisyen supaya batalkan resolusi UNESCO

BEIT LAHM, 25 Okt 2016 (Maan) — Seramai 77,000 orang menandatangani satu petisyen mendesak dibatalkan resolusi UNESCO yang menafikan kaitan Yahudi dengan Masjid al-Aqsa.

Petisyen yang diserahkan kepada Ketua Pengarah UNESCO pada hari ini menuduh badan dunia itu telah mencabul “hak asasi semua kaum Yahudi” dengan meninggalkan istilah “Temple Mount” [gelaran mereka ke atas tapak suci al-Aqsa] dalam resolusi tersebut.

Menurut media Zionis, dengan menafikan kaitan Yahudi dengan al-Quds dan tapak-tapak suci di situ, UNESCO telah menyalahi mandatnya sendiri apabila menghapuskan warisan jutaan manusia [Yahudi] dan mencabul hak agama dan budaya mereka. Ia juga kononnya mengganggu usaha perdamaian dan mendokong ideologi radikal yang menafikan kaitan Yahudi dengan bumi “Israel” dan tapak-tapak sucinya.

Pemimpin Zionis, Benjamin Netanyahu, turut menyelar UNESCO dengan menyifatkan resolusi tersebut seperti menganggap “China tidak ada kaitan dengan Tembok Besar, dan Mesir tidak ada kaitan dengan Piramid.”

LANGGAN NEWSLETTER HALUAN PALESTIN
Dapatkan berita terkini Palestin di Email anda 
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

Related Posts