80,000 Penduduk Palestin Akan Dipisahkan Dari Al-Quds

AL-QUDS, 26 Okt 2015 (IMEMC) — Pemimpin rejim Zionis Benjamin Netanyahu mencadangkan kepada kabinetnya supaya melucutkan hak pemastautin seramai 80,000 orang Palestin di Al-Quds. Tindakan ini bermakna penduduk kem pelarian Sho’afat dan Kafr Aqab serta beberapa lagi kawasan kejiranan Palestin akan dipisahkan dari wilayah Al-Quds.

Seramai tiga juta penduduk Palestin di Tebing Barat telahpun dipisahkan dari Al-Quds dengan terbinanya tembok pemisah sejak 13 tahun lalu. Tembok tersebut memisahkan sebahagian besar tanah Palestin, sekaligus menjadikannya sebagai sebahagian daripada wilayah haram pemerintahan rejim Zionis.

Menurut Konvensyen Geneva yang turut ditanda tangani oleh pemimpin Zionis pada tahun 1957, penjajah harus memenuhi semua keperluan asas penduduk asal dan tidak boleh memindahkan penduduk awam mereka ke kawasan yang dijajah. Namun rejim Zionis telahpun memindahkan lebih setengah juta Yahudi ke kawasan penempatan haram yang dibina di atas tanah penduduk Palestin yang dirampas.

Di Al-Quds, tembok pemisah dibina bagi memasukkan seberapa luas tanah ke dalam kawasan pemerintahan Zionis, menjadikan penduduk Palestin tinggal dalam kelompok kecil dan terpisah. Kini baki penduduk Pelstin ini terancam oleh cadangan Netanyahu itu.

Sistem kad pengenalan yang diamalkan oleh rejim Zionis amat berlainan daripada negara lain, di mana kaum Yahudi yang tinggal di Al-Quds atau Tebung Barat diberikan hak warga negara sepenuhnya. Tetapi penduduk Palestin yang tinggal di atas tanah warisan mereka di Al-Quds diberi kad pengenalan yang berlainan, yang menghadkan hak-hak mereka.

Contohnya, jika seorang Palestin yang tinggal di Al-Quds pergi ke luar negara selama lebih setahun, beliau akan dianggap sebagai seorang yang meninggalkan hartanya, justeru pihak rejim akan merampas tanah dan rumah dan menjadikannya sebagai sebahagian daripada wilayah rejim Zionis. Pemilik asalnya itu tidak lagi mempunyai hak ke atas harta tersebut. Undang-undang itu hanya terpakai ke atas penduduk Palestin di Al-Quds, manakala penduduk Yahudi tidak tertakluk kepadanya.

LANGGAN NEWSLETTER HALUAN PALESTIN
Dapatkan berita terkini Palestin di Email anda 
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email

Related Posts