2020:Kota Jerusalem akan Menjadi Ibu Kota Israel

Dr. Ahmad Abu Halbiyyah,  Ketua Jawatankuasa Jerusalem dalam Dewan Perundangan Palestin yang juga ketua Lembaga al-Quds Antarabangsa yang berpusat di Gaza, menjelaskan bahawa perkembangan program yahudisasi kota Jerusalem yang dilakukan oleh pemerintahan Israel berjalan dengan sangat cepat dan signifikan, bahkan kini sudah hampir ke fasa terakhir.

al quds“Pemerintahan Zionis Israel kini sudah hampir sampai pada tahap terakhir dalam usaha penyahudian kota Jerusalem,” demikian dikatakan Abu Halbiyyah dalam wawancaranya dengan bilik berita Palestin Quds (4/7).

Menurut Abu Halbiyyah, pemerintahan Israel mensasarkan kejayaan program yahudisasi Jerusalem secara sempurna itu pada tahun 2020 kelak. “2020 adalah target Israel untuk menjadikan Jerusalem sepenuhnya Yahudi, dan menjadi ibu kota negaranya,” terang Abu Halbiyyah.

Menurut Abu Halbiyyah lagi, luas kota Jerusalem-Yahudi itu mencakupi 600 KM persegi. Kota tersebut disebut juga dalam keyakinan orang-orang Yahudi konservatif dengan nama Jerusalem Raya.

“Dengan kata yang lain, saat ini bangsa Palestin dan umat Islam tengah memasuki hari-hari yang membahayakan,” kata Abu Halbiyyah.

Sebab itulah, Abu Halbiyyah atas nama bangsa Palestin menyerukan kepada umat Muslim di seluruh dunia, khususnya ketua negara-negara Arab untuk mengambil sikap-sikap politik yang tegas untuk menghentikan usaha yahudisasi kota suci ketiga umat Muslim itu. (L2/qp)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts