Surat Husni Mubarak kepada Simon Peres

Petugas di Pejabat Presiden Israel telah mempamerkan surat dari Presiden Mesir, Husni Mubarak kepada Simon Peres beberapa waktu yang lalu (30/4). Surat tersebut berisikan ucapan selamat dari Husni Mubarak di atas kemerdekaan Israel yang ke-61.surat_mubarakDalam surat itu Husni Mubarak menyatakan kegembiraannya dan memberikan doa keselamatan bagi Presiden Peres atas kemerdekaan negaranya. Husni Mubarak kemudian menulis, “Bersamaan dengan sambutan kemerdekaan ini kami menginginkan kembali terciptanya perdamaian di Timur Tengah dengan melewati proses jalan damai tanpa ada lagi kekerasan dan pertumpahan darah, sehingga memungkinkan kami membangun kembali negara Palestin yang berdaulat dan hidup dengan damai secara berdampingan bersama negara yang anda pimpin”.

Surat itu kemudian ditutup dengan mengulang kembali pernyataannya, “Damai adalah penyelesaian paling tepat untuk kehidupan masyarakat di wilayah (Palestin-Israel) hingga keduanya dapat hidup aman dan sentosa”.

Sedangkan salah satu media cetak terbitan Israel, Yediot Aharonot melampirkan foto duta besar Mesir di Tel Aviv, Yasir Ridho yang sedang bersalaman dengan Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman ketika menghadiri undangan perayaan kemerdekaan di pejabat Presiden. Tidak hanya Mesir, duta Jordan diberitakan juga turut hadir dalam acara tersebut.

Dalam petikan wawancaranya, Ridho selaku Duta Mesir untuk Israel mengatakan, bahawa tidak ada permasalahan antara negaranya dengan Israel, ia kemudian berharap tahun depan sambutan yang serupa untuk kemerdekaan negara Palestin juga dapat berlangsung.

Dalam masa yang sama, di saat meriahnya perayaan kemerdekaan Israel, kaum minoriti Arab memperingati acara tahunan atas tragedi yang menimpa mereka di tahun 1948. Tradisi ini bermula sejak 12 tahun yang lalu, di mana kelompok pembela hak awam Arab Israel melakukan perjalanan dimulai dari Hafr Saba, sebuah daerah di sebelah utara kota Umm al-Fahm menelusuri reruntuhan Kafrain yang kini sedang berdiri kukuh sebuah pemukiman Yahudi di sana. (alj/smi/sn/eramuslim/fn)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email

Related Posts