Yahudi Zionis Dakwa Semua Tenteranya sudah Keluar dari Gaza

21/01/09 -Yahudi Zionis mendakwa sudah menarik seluruh pasukannya dari Jalur Gaza, meninggalkan penderitaan dan bencana kemanusiaan bagi warga Gaza. Di tengah penarikan mundur pasukan dan gencatan senjata yang diumumkannya sendiri, tentera Yahudi Zionis masih sempat melakukan serangan ke Jalur Gaza.

“Pasukan terakhir sudah meninggalkan Jalur Gaza pagi ini. Namun mereka masih bersipsedia di sekitar Jalur Gaza untuk mengawal sebarang keadaan yang mungkin terjadi,” kata juru bicara tentera Yahudi Zionis.

Sementara itu, pasukan udara Yahudi Zionis membenarkan kenyataan mereka bahawa mereka melakukan sejumlah serangan baru ke beberapa lokasi di Jalur Gaza, dengan alasan untuk menghancurkan tempat-tempat peluncuran roket Hamas. Sedangkan sejumlah saksi yang melihat di Gaza mengatakan, kapal-kapal laut Yahudi Zionis yang masih berada di perairan wilayah Jalur Gaza juga menembakkan misil-misilnya ke arah kawasan penduduk.

Menyusul gencatan senjata sebelah pihak Yahudi Zionis, Hamas mengeluarkan arahan agar Yahudi Zionis segera menarik seluruh pasukannya dari Gaza dalam satu minggu ini.

Sementara itu, pimpinan Hamas yang berada di Syiria, Moussa Abu Marzuk pada surat khabar Al-Sharq al-Awsat mengatakan, Yahudi Zionis harus mencari sendiri perajuritnya Gilad Shalit yang ditawan pejuang Palestin sejak tahun 2006.

Sebelumnya, pihak Hamas mengkhabarkan bahawa Shalit mengalami luka-luka akibat serangan Yahudi Zionis dan terakhir dikhabarkan bahawa Shalit telah terbunuh akibat ledakan bom yang dijatuhkan pesawat-pesawat tempur Yahudi Zionis ke lokasi tempat Shalit ditawan. Abu Marzuk mengatakan, Hamas sudah tidak peduli lagi dengan nasib Shalit.
Pihak Yahudi Zionis mengatakan bahawa mereka berharap agar dapat melakukan perundingan baru dengan Hamas berkaitan dengan nasib Shalit. Menteri Luar Negeri Yahudi Zionis, Tzipi Livni hari Selasa kelmarin menyatakan, pembicaraan tentang Shalit akan menjadi prasyarat konsesi yang akan dilakukan Yahudi Zionis terhadap Hamas. Namun melihat sikap kejam Yahudi Zionis ke Jalur Gaza, Hamas rasanya tidak perlu percaya lagi dengan retorika Yahudi Zionis. (ln/htz/prtv)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram

Related Posts